onsdag 29 januari 2014

Ett riktigt första inlägg!

Hej!
Jag tänkte försöka skriva ett riktigt första inlägg här på bloggen, presentera mig och förklara lite vad jag kommer skriva om här. Ida heter jag, bor i Jämtland, är 24 år och nyutexaminerad kulturgeograf. Den här bloggen kommer först och främst handla om det som upptar min hjärna största delen av tiden numera - husbyggande, renovering och inredning. Förutom det kommer jag väl troligtvis även prata lite om andra roliga och intressanta saker. Härefter följer en liten summering av vad som lett mig fram till att starta den här bloggen.

Efter att jag och min man flyttade från stan till min hemby för snart ett år sedan och efter att ha bott hos mina föräldrar en tid började vi fundera på var vi vill bo "på riktigt". Efter en del tittande på internet på olika hus i närheten mest på skoj tog jag med maken på en liten promenad i byn. Jag hade nämligen fått ett infall när jag såg vilken otrolig utsikt det var från en plats lite ovanför mina föräldrars gård. Det lilla fröt till idé som såddes där växte ganska snabbt till mer seriösa tankar och snart hade vi även hittat ett fint, gammalt hus knappt två mil bort, som ingen bott i på länge som ägaren också ville att vi skulle riva och ta bort.

Här är några av de första bilderna vi tog av huset i somras.




Här är en bild på huset som vi nu har köpt och börjat lite med att riva och ta tillvara på allt vi kan inuti.



På sidorna som inte syns från vägen är panelen inte målad och väldigt skadad av väder och vind.




De gamla, vackra tapeterna på övervåningen, som tidigare varit kontor för ett skogsbolag, hade någon dragit bort det mesta av.. det var nästan tur eftersom annars skulle vi blivit tvungna att göra det vilket skulle kännas väldigt hemskt. Jag har nu åtminstone tagit reda på bitar av tapeterna och ska försöka göra en fin tavla av dem som får sitta i huset sedan.


Det är alltså främst detta husflyttsprojekt som denna blogg kommer handla om. Just nu känns det ganska otroligt att vi ska ta ner det stora huset, köra hem det och bygga upp det stock för stock. Men efter att ha sett bloggar som exempelvis Lundagård och andra som verkligen genomfört liknande projekt blir jag väldigt hoppfull om att vi också ska kunna klara av att skapa vårt drömhem tillsammans!

Lämna gärna en liten kommentar om ni kikar in, vore väldigt roligt! :)

1 kommentar:

  1. Heja er båda, vilket fantastiskt hus ni hittat och flyttar, ska bli spännande att följa er husresa...älskar gamla hus och håller på att renovera ett i Jämtland, Dvärsätt / Stella

    SvaraRadera