måndag 21 september 2015

Stenig bildkavalkad i september

Blogguppdateringens stund är kommen. Det här inlägget kommer mest innehålla massa (nästan likadana?) bilder på stengrunden under uppbyggnad. Det tog mycket tid, var otroligt varmt några av dagarna och framförallt var det tungt arbete men årets (och livets) hjältar är E och pappa som kämpat på, kvällar och lediga dagar, tillsammans med pappas gamla gårdstraktor och ett järnspett och fått till i mina ögon något av det finaste jag sett :)


Här är första hörnstenen på väg till sin plats. 



Några stenar kunde lyftas med timmervagnen men de flesta var så tunga så de fick fraktas med kedjor eller gafflarna på traktorn. I mellanrummet som syns på bilden ska en lucka byggas så man kan komma in i krypgrunden.



En bra bit på väg! Man blir ödmjuk inför de stenarbetare som bearbetat stenarna för mer än 100 år sedan så de blivit så raka och fina (åtminstone på en sida...)



Rakt och fint! De har använt ett avvägningsinstrument för att se till att stenarna ligger helt i våg.



Färdigt! Som ni ser har de lämnat små mellanrum mellan stenarna på varje sida. Där ska vi mura in ventiler. Först var vi inne på att försöka såga i stenen och göra riktiga luckor men vi kände att vi får kompromissa och att en liten remsa med betong förhoppningsvis inte kommer störa så mycket.


Tog en bild uppifrån för att få med lite utsikt också.. Jag tror ni kan förstå att man längtar efter att få vakna och få dricka morgonkaffet till den här utsikten i framtiden! Det går inte att fånga på bild hur fint det är däruppe och varje gång jag kommer dit känner jag ett sådant lugn och känner mig redan som hemma. :)

Nu hoppas vi på en lång, torr höst innan snön kommer så kommer vi förhoppningsvis kunna nå vårt mål att ha tak på huset innan vintern.

1 kommentar:

  1. Det ser väldigt fint ut. Både utsikt och stenfot/grund!!!

    SvaraRadera